IRU:s manifestdebatt som hölls i EU-parlamentet i Bryssel hade 32 talare tillsammans med 250 nyckelpersoner från hela sektorn och ledamöter av EU-parlamentet (MEP).
Elva parlamentsledamöter från fyra politiska grupper och 21 industriledare hade ett insiktsfullt utbyte om framtiden för EU:s vägtransporter. I centrum för kvällen stod IRU:s EU-manifest som fastställer politiska åtgärder för valperioden 2024–2029.
Manifestet adresserar branschens mest angelägna utmaningar från förarbrist till koldioxidutsläpp och data i fordon för att säkerställa att vägtransporter kan fortsätta att leverera för EU:s ekonomier och samhällen.
IRU:s ordförande och EU-direktör samt två parlamentsledamöter som var värdar för evenemanget, inledde debatten med uttalanden.
– I dag är en viktig dag för vägtransporter och EU. Vårt manifest beskriver hur parlamentsledamöter kan stödja vår industri för att bättre tjäna EU. Jag ser fram emot att bygga vidare på vår långvariga relation med EU-institutionerna, sade IRU:s ordförande Radu Dinescu.
IRU:s avgående generaldirektör i EU Raluca Marian sade att man alla samlades för att diskutera framtiden för en av EU:s mest kritiska sektorer: vägtransporter.
– Nu mer än någonsin behöver vi bemyndigande från beslutsfattare för att upprätthålla EU:s ekonomi samtidigt som vi främjar övergången till en grönare framtid, sade hon.
EU-parlamentets vice ordförande Roberts Zie vill se minskad byråkrati och förenkling samt harmonisering av förfaranden. Ordföranden för transportutskottet Elissavet Vozemberg-Vrionidi, lyfte att branschen måste öka förarrekryteringen, förbättra branschens motståndskraft, uppnå våra avgörande klimatmål samt fortsätta att främja digitaliseringen.
Efter de inledande framförandena, fortsatte diskussionerna med utgångspunkt från EU:manifestet ”Människor, Miljö och Välstånd” där förarbristen fortsatt är en stor fråga.
Att lösa det sade evenemangets värd Jan-Christoph Oetjen också ledamot av utskottet för transport och turism Jan-Christoph Oetjen, att det är avgörande för att säkerställa konkurrenskraften, välmåendet för EU:s ekonomi och alla jobb som följer med det. Med förarbristen som förväntas fortsätta att förvärras, utforskade detta möte lösningar för att förbättra tillgången till yrket, särskilt för yngre generationer och kvinnor.
Utbildning ses som ryggraden i alla tekniska yrken som exempelvis vägtransporter.
– Vi måste förbättra den nuvarande lagstiftningen för att uppdatera och digitalisera regler och kursplaner för förarutbildning för att säkerställa trafiksäkerheten”, sade Elena Donazzan, ledamot av utskottet för sysselsättning och sociala frågor.
Ledamoten av utskottet för regional utveckling Andrey Novakov, menade att det spelar ingen roll vilken bas eller politiska partier vi kommer från eftersom transport är viktigt för alla.
– Att stödja möjligheter för unga människor att utbilda sig och ansluta sig till sektorn är avgörande, sade han.
Andra insatser för att förbättra utbildningen och förbättra förarnas arbetsvillkor gjordes av Paul Jackman (IRU-medlem IRHA), Luc Peeters (Ninatrans, transportföretag), Elisabeth Post (IRU-medlem Transport en Logistiek Nederland) och Vincenzo Loria (IRU-medlem TN) Torello). Andrey Novakov Jan-Christoph Oetjen Elen.