Av de svarande angav 82 procent att chaufförernas välbefinnande är viktigt eller mycket viktigt för dem.
67 procent ansåg att transportföretagets miljöanpassade metoder var viktiga eller mycket viktiga.
När respondenterna tillfrågades om kriterier för val av transportpartner nämnde 96 procent av dem priset och 86 procent pålitliga och punktliga transporter.
Dessutom använder 75 procent av respondenterna transporthastighet som ett kriterium vid köp.
Bara 36 procent nämnde chaufförernas arbetsvillkor och mindre än hälften (46 procent) svarade att transportföretagets miljöanpassade tillvägagångssätt påverkar deras köpbeslut.
Svaren visar att värderingar inte alltid återspeglas i företagens köpbeslut.
– Alternativt kan det vara så att de svarande tar det för givet att transportföretag följer ansvarsfulla tillvägagångssätt vilket gör att dessa kriterier inte syns i beslutsprocessen, säger Hanna Melander, Head of Sustainability på DB Schenker i Norden.
Undersökningen granskade även e-handelsföretagens attityd kring överkonsumtion. 19 procent berättade att de uppmuntrar kunderna att köpa endast det de verkligen behöver och 26 procent överväger detta tillvägagångssätt. En tredjedel av respondenterna (33 procent) konstaterade att deras företag på inget sätt strävar efter att minska de negativa miljöeffekterna av överkonsumtion.
Ungefär två tredjedelar (63 procent) deltar i evenemang som Black Friday. De flesta gör detta för att främja försäljningen, men även för att synas här är också ett sätt för företagen att stärka sin konkurrenskraft.
De som inte deltog angav att skälen var att de vill hålla priserna på en stabil nivå (57 procent) och att de vill motverka överkonsumtion (36 procent). 14 procent vill särskilja sig från konkurrenterna med detta beslut och 14 procent uppger att deras företag är engagerade i hållbar utveckling och att minska miljöpåverkan.
Attityderna håller långsamt på att förändras, menar Hanna Melander.
– Om den här enkäten hade gjorts för tio år sedan är jag osäker på att svaren hade visat samma resultat. Jag är glad över att e-handelsföretag nu genomför olika initiativ för att minska den negativa klimatpåverkan” avslutar hon.
Enkäten besvarades av 27 e-handelsföretag som till stor del representerar mindre företag med 1-10 anställda. Enkäten skickades via e-post till DB Schenkers kunder och delades även på sociala medier. Svaren samlades in i oktober 2024. Enkäten innehöll över 20 olika frågor relaterade till hållbarhet och konsumtion.
Vill du läsa de sammanställda resultaten, finner du dem här.