Helelektriskt från BYD. Foto: Stefan Andersson, arkiv Helelektriskt från BYD. Foto: Stefan Andersson, arkiv

Här når idén om batteribyte goda resultat

Här såldes drygt 65 000 nollutsläppslastbilar under det första halvåret. Det motsvarar ungefär samma antal nya "nyenergi"-fordon som säljs under hela 2022 i landet. Batteridrivna elfordon har 9 procents marknadsandel i det tunga segmentet och 10 procent i mellansegmentet. Under första halvåret 2024 ökade också försäljningen av bytesfordon och nådde totalt 2 497 i juni 2024. Det är en ökning med 87 procent från första halvåret 2023.

Läs mer om det asiatiska landets framgångar.

Europa upplever just nu att kinesiska både tunga och lätta fordon ”väller in” och med dem kommer Kinas långt framskridna utveckling inom exempelvis elektrifieringslösningar. Vidare ligger Kina i framkant när det gäller batteribyten hos tunga fordon.

ICCT (International Council on Clean Transportation) släppte en intressant rapport om nollutsläpp (eller ny energi) industrifordonsförsäljning i Kina. Det är intressant att notera att något mindre än 65 000 nollutsläppslastbilar såldes under det första halvåret.

Det är mer eller mindre samma antal nya ”nyenergi-fordon” som säljs under hela 2022. Dessutom såldes cirka 13 000 nollutsläppsbussar under första halvåret i år. Hela rapporten finns att läsa här.

När det gäller tunga segmentet, såg marknaden förändringar i blandningen av bränsletyper från tidigare år. Under första halvåret 2024 stod diesellastbilar för 55 procent av försäljningen, en minskning från 80 procent under första halvåret 2023 och naturgasdrivna lastbilar stod för 35 procent av försäljningen, en ökning med 8 procent jämfört med föregående år.

Batteridrivna ellastbilar nådde en försäljningsandel på 9 procent och var den tredje mest populära teknologin på marknaden. I juni nådde marknadsandelen för tunga batteridrivna lastbilar en ny topp på 14 procent, en ökning med 35 procent från januari 2024. Marknaden för tunga lastbilar med bränsleceller är fortfarande i begynnelsestadiet med 332 fordon sålda i juni 2024, en marknad på 1 procent.

När det gäller mellansegmentet förblev diesel det dominerande drivmedlet på marknaden för medelstora lastbilar under första halvåret 2024 och stod för 86 procent av den totala försäljningen, en minskning med 4 procent jämfört med föregående år.

Batterielektriska fordon i segmentet nådde en marknadsandel på 10 procent vilket gör den till det näst mest populära drivmedlet.

ICCT fokuserade på frågan om batteribyte. Här når den kinesiska marknaden fantastiska resultat.

Under första halvåret 2024 ökade försäljningen av fordon med kapacitet för batteribyten och nådde totalt 2 497 i juni 2024. Det är en ökning med 87 procent från första halvåret 2023.

Populariteten för denna typ av fordon har drivits gemensamt av politik och marknadsutveckling. Flera policyer infördes 2024 för att stödja denna framväxande teknik och pilotprojekt har lanserats för att utvärdera funktionen inom flera branscher inklusive gruvdrift, stål- och hamnlogistik.

Om artikeln

Publicerad: 2024-11-22 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Batteribyte Ellastbilar ICCT Kina Nollustläppsfordon