Elektrifieringen går raskt framåt och med det behövs att även regelverken gör detsamma. Batterier och då inte minst batterier till elfordon, har skapat både oro och problem när de transporterats utan tillstånd och kompetenta förare. Över huvud taget har regelverken kring batterier inte hängt med i utvecklingen.
I regeringens promemoria föreslås bland annat att regeringen ska utse vilka myndigheter som ska ansvara för tillsyn och marknadskontroll när det gäller de nya nationella bestämmelserna och bestämmelserna i EU-förordningen om batterier och vilka befogenheter dessa myndigheter ska ha
Man föreslår även att det införs avgifter för tillsyn och marknadskontroll samt att producenter av batterier ska registreras och att producenter kan välja mellan att uppfylla producentansvaret individuellt eller kollektivt genom en producentansvarsorganisation.
Producenter som uppfyller producentansvaret individuellt och producentansvarsorganisationer ska vara godkända av Naturvårdsverket och insamling av batterier bara får göras genom insamlingssystem som drivs av en producent eller en producentansvarsorganisation.
Producentansvarsorganisationer ska anpassa den ersättning som en producent som anlitar den ska betala utifrån kriterier som anges i EU-förordningen om batterier och producenter som uppfyller producentansvaret individuellt och producentansvarsorganisationer ska ställa säkerhet för sin verksamhet som avser att uppfylla producentansvaret.
Naturvårdsverket ska genomföra plockanalyser i syfte att fastställa hur stor mängd batterier som finns i det kommunala avfall som kommunerna samlar in och i insamlat elavfall och miljösanktionsavgifter ska betalas för vissa överträdelser av regelverket som exempelvis att inte deklarera ett batteris koldioxidavtryck eller andelen återvunnet material i batteriet, att inte märka batterier korrekt och att samla in batterier utanför producenternas eller producentansvars-organisationernas insamlingssystem.
Det föreslås även bestämmelser som genomför så kallade minimikrav för producentansvar i avfallsdirektivet.
Vidare föreslås att lagen (2007:162) om bilskrotningsfonden och förordningen (2022:1277) om producentansvar för batterier upphävs. Det senare innebär bland annat att den så kallade batterifonden avskaffas.
Merparten av bestämmelserna föreslås träda i kraft den 18 augusti 2025.
Vill du ta del av hela promemorian, finner du den här.