Tack vare regelverket kring miljöinformation om drivmedel finns sedan år 2021 jämförbar hållbarhetsinformation om drivmedel från de flesta leverantörer. Foto: Gröna Mobilister. Tack vare regelverket kring miljöinformation om drivmedel finns sedan år 2021 jämförbar hållbarhetsinformation om drivmedel från de flesta leverantörer. Foto: Gröna Mobilister.

All miljöinformation om drivmedel samlad i ny rapport

I den nya rapporten Drivmedelsfakta 2024 redovisar Gröna Mobilister klimatpåverkan, råvaror och ursprung hos alla drivmedel i Sverige, såväl för riket som helhet som för enskilda leverantörer. De fossila drivmedlens ursprung är höljd i dunkel. Transparensen är däremot god kring el och biodrivmedel. ”Den fossila dimman måste skingras”, säger Gröna Mobilister.

Tack vare regelverket kring miljöinformation om drivmedel finns sedan år 2021 jämförbar hållbarhetsinformation om drivmedel från de flesta leverantörer. I Gröna Mobilisters nya rapport Drivmedelsfakta 2024, sammanställs denna information tillsammans med data om alla drivmedel som såldes i Sverige år 2023.

Syftet med rapporten är att underlätta jämförelser mellan drivmedel och drivmedelsleverantörer ur hållbarhetssynpunkt för att ge underlag vid val av drivmedel, drivmedelsleverantör och fordon.

Positivt är dock att ingen rysk råolja användes till den fossila bensin och diesel med känt ursprung som såldes i Sverige år 2023. Circle K (inklusive Ingo) och OKQ8 (inklusive Tanka) redovisar okänt ursprung till sina fossila drivmedel, men uppger att deras leverantörer försäkrat att råvaran inte kommer från Ryssland. Värdet av löftet är oklart på grund av bristen på spårbarhet.

Det finns mycket mer hållbarhetsinformation om el och biodrivmedel än om fossila drivmedel, tack vare regelverket kring ursprungsmärkning av el och kravet på rapportering enligt EU:s förnybarhetsdirektiv.

Den el och de biodrivmedel som används i Sverige har över lag goda hållbarhetsegenskaper. Användningen av palmoljeprodukter till förnybar diesel HVO har minskat drastiskt de senaste åren. De står nu för endast en procent av råvarubasen på massbalansnivå.

Den HVO100 som hade lägst klimatpåverkan år 2023 såldes av Gulf och Preem. Den minskade klimatpåverkan 87 procent jämfört med genomsnittlig diesel. Tillsammans med Runes bensin erbjöd Gulf och Preem också den etanol E85 som hade bäst klimatprestanda. Deras E85 minskade klimatpåverkan med 56 procent jämfört med bensin.

Flera företag säljer ren biogas med negativ klimatpåverkan. År 2023 gällde det till exempel Trollhättan Energi, More Biogas, VafabMiljö och Småländska bränslen. Detta är möjligt eftersom användning av gödsel av råvara innebär att man slipper dess metanutsläpp.

Långt ifrån alla drivmedelsleverantörer lever upp till kraven kring miljöinformation. Uppgifterna kan vara svåra att hitta vid pump eller på webben och de är ibland ofullständiga. Miljöinformationen uppdateras inte alltid i tid och hos vissa företag saknas den helt.

Enligt det uppdaterade förnybarhetsdirektivet (REDIII) ska konsumentupplysningen om biodrivmedels råvaror och ursprung vara ”aktuell, lättillgänglig och användarvänlig”. Gröna Mobilister har lämnat förslag till Energimyndigheten på hur miljöinformationen kan förbättras för att leva upp till detta direktiv som ska vara implementerat senast den 21 maj 2025.

Den sänkta ambitionen i reduktionsplikten innebär att konsumenterna nu måste ta ett större ansvar för att ro omställningen till fossilfrihet i hamn genom att självmant välja bort bensin och diesel till förmån för el eller höginblandade biodrivmedel.

Vässad miljöinformation kommer att göra nyttan med alternativa drivmedel uppenbar för många.
– Men hållbarhetsproblem kan uppstå även hos förnybara drivmedel. Då hjälper miljöinformation till att styra bort från fallgroparna säger Per Östborn, projektledare på Gröna Mobilister.

Om artikeln

Publicerad: 2024-12-10 10:59
Kategori: Nyheter
Taggar: Biodrivmedel Drivmedelsdeklaration Elektrifiering Fossilfrihet Gröna Mobilister Per Östborn