Enligt Carlsberg Sverige var företaget år 2022 först i branschen med att elektrifiera tung godstransport – och nu tas nästa steg. För att utveckla ett elektrifierat fraktnätverk investerar Carlsberg Sverige i nya laddstationer för lastbilar och släp vid bryggeriet i Falkenberg.
Detta gör man med fyra nya laddpunkter som kommer stå klara under slutet av året, och som har en kapacitet på upp till 600 kilowatt. Detta gör det möjligt att ladda en lastbil på under två timmar som sedan kan köra närmare 30 mil, vilket effektiviserar transporterna och bidrar till en grönare verksamhet, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Investeringen är en i raden av Carlsberg Sveriges satsningar som, i partnerskap med fraktteknikbolaget Einride, elektrifierat både interna och externa transporter under de senaste åren, inklusive dagliga transporter mellan bryggeriet i Falkenberg och produktionsanläggningen i Ramlösa.
– Att investera i laddinfrastruktur och eldrivna lastbilar är en viktig del av vårt hållbarhetsarbete. Detta bidrar med utsläppsminskningar i vår värdekedja och ett minskat klimatavtryck i Sverige, men visar också vägen inom Carlsberg Group och inspirerar till liknande lösningar på fler marknader, säger Andreas Andersson, transportchef på Carlsberg Sverige.
Elektrifieringen sker också inom mindre fordon. På lagret har fem dieseltruckar bytts ut till eldrivna modeller och som därmed nu har eliminerat dieselanvändningen för truckar i logistiken – ett steg närmare företagets målsättning att skapa en fossilfri transportkedja.
Detta kommer, enligt Carlsberg Sverige, att leda till 60 procent lägre utsläpp per år, men också förbättrade arbetsförhållanden med bättre sikt, kraftfull belysning och en särskild säkerhetsmarkering för tryggare hantering.
– Vi är stolta över att vara ledande inom hållbara transportlösningar och satsar på eldrift där det är möjligt. Detta är en del av vår resa mot en fossilfri verksamhet, och vi arbetar ständigt för att minska vår klimatpåverkan genom att investera i framtidens teknik och miljövänligare lösningar, säger Jonas Kudermann, produktions- och logistikchef på Carlsberg Sverige.