Malmö växer och inpendlingen med tåg och buss har ökat med uppåt 100 procent de senaste två decennierna.
– Därför startar vi i juni 2027 en ny hållbar stadstrafik i Malmö som möter upp våra kunders nuvarande och kommande behov av att ta sig till och från arbete, utbildning, samhällsservice, fritidsaktiviteter, kultur och nöjen, säger Carina Zachau (M), kollektivtrafiknämndens ordförande.
Det nya trafikavtalet är värt 1 miljard kronor per år och ska gälla under 12 år från juni 2027 fram till juni 2039. Det ersätter dagens två avtal i Malmö stadstrafik.
Malmö växer och Skånetrafiken är med och utvecklar mobiliteten i staden.
– Med detta avtal skapar vi förutsättningar för att, med kunden i fokus, ha en fortsatt positiv och hållbar utveckling av kollektrafiken i staden, säger Saman Tondnevis, chef för Affärsområde Buss.
När trafiken startar i juni 2027 beräknar Skånetrafiken att ha cirka 52 miljoner påstigande resenärer per år. Det innebär att över 40 procent av alla bussresor i Skåne görs i Malmö stadstrafik.
Från 2027 kommer det att rulla cirka 300 bussar varav 95 procent elbussar. Några år senare kommer 100 procent av bussarna att vara eldrivna, alla utan utsläpp och med minskat buller både ombord på bussarna och i trafikmiljön.
I upphandlingen har Skånetrafiken ställt hårda sociala krav kring tillverkning av fordon och batterier.
Skånetrafikens hållbarhetprogram innehåller de tre fokusområdena:
• Klimatneutralitet och energieffektivitet (klimatperspektiv)
• Ren luft, minimerat buller och inga farliga kemikalier (hälsoperspektiv)
• Socialt ansvarstagande i leverantörskedjan och i lokalsamhället (socialt perspektiv)
Samtliga bussar kommer att ha hög kapacitet och det blir fler 18-meters och 24-meters ledbussar än i dag. Precis som i dag ska alla bussar ha så kallade livekameror som höjer tryggheten och säkerheten ombord, både för resenärerna och förarna.
Vi kontaktar Skånetrafiken för att fråga om de betalar mer för elektrifieringen och för att anbudsvinnaren ska kunna uppfylla sitt uppdrag.
– Varje anbudsgivare gör sin egen beräkning, säger Skånetrafiken.
I de flesta upphandlingar är det lägst bud som vinner.
– Vi har i upphandlingen tittat mycket på kvaliteten, svarar Skånetrafiken.