Fokus kommer att vara fordonen och deras kapacitet, men många olika delar av verksamheten kommer att behöva omvärderas.
Det handlar om laddinfrastruktur. Det måste finnas möjlighet att ladda fordonen på rätt plats och vid rätt tid. Det handlar om transporteffektiviteten och vilka effekter det ger på fordonen, arbetsmiljön och förarnas kör- och vilotider.
Även terminalernas utformning behöver ses över och anpassas för att säkerställa optimal laddningsinfrastruktur.
Arbetet med att säkerställa en kostnadseffektiv försörjning av förnybar el måste fortsätta vilket även innefattar att öka den egna produktionen av sådan el vid deras anläggningar.
Det behöver även säkerställas att det finns tillräckligt med effekt i elnätet för att täcka energibehoven . Den gröna omställningen ökar efterfrågan på el vilket driver på behovet av att kapa effekttoppar i elnätet. Det kan påverka verksamheters motståndskraft och behöver därför tas i beaktande.
Schenker vill använda så lite energi som möjligt, men ändå bibehålla nivån av transporteffektivitet när de utför sina uppdrag. Med detta i åtanke måste man arbeta för att elektrifieringen inte leder till suboptimering av transportsystemet, det vill säga att man inte vill använda två fordon i stället för ett.
Man strävar efter att säkerställa hög kvalitet och måste se till att de, i takt med att verksamheten förändras, kan upprätthålla och ytterligare förbättra leveransen så att kunderna kan fortsätta att lita på deras transporttjänster.
Det pågår en förändring och Schenker utvecklar affärsavtal med sina partners baserat på de nya förutsättningarna. De utvecklar nya produkter och erbjudanden som kan anpassas till en ständigt föränderlig marknad och man undersöker nya risker kopplade till elektrifiering, exempelvis bränder, och utvecklar relevanta planer för att hantera dessa.