Den nya tankstationen i Håby. Foto: Klaffproduction, Mireille Rosas. Den nya tankstationen i Håby. Foto: Klaffproduction, Mireille Rosas.

Fler möjligheter att tanka vätgas

Vid sidan av batteridrivna lastbilar med allt längre räckvidd satsar flera tillverkare även på lastbilar med bränsleceller som tankar vätgas. Utöver fördelen med att det ger lastbilar med en räckvidd på omkring 100 mil går det också snabbare att på några minuter fylla tanken med vätgas jämfört med att ladda batterierna.

Problemet är att utbudet av stationer för att tanka vätgas ännu är skralt, men nu utökas möjligheterna när Qarlbo Energy genom sitt dotterbolag Hydri öppnar en ny station utmed E6 vid Håby i Munkedal. Där går det att tanka så kallad grön vätgas som framställs koldioxidneutralt med förnybar energi.

Stationen som är byggd med hållbart trä, kommer att erbjuda grön vätgas för både personbilar och tunga fordon med en kapacitet på 2 000 kilo per dag. Här och framöver ligger fokus på konkurrenskraftiga priser och strategiskt placerade stationer längs de viktigaste transportlederna.

I oktober i år öppnade Hydri ytterligare en station för vätgas i Göteborgs hamn. Planen är att etablera ett nätverk av vätgasstationer för tunga transporter från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Näst på tur står fler stationer vid Götene, Värnamo, Nykvarn och vid Hallandsåsen.

Qarlbo Energy strävar efter att möjliggöra omställningen till fossilfritt inom hela värdekedjan och vätgasen spelar en viktig roll, särskilt inom tunga transporter.
– Men utan möjlighet att tanka vätgas kommer inte vätgaslastbilar kunna rulla på vägarna. Vi tar ett ansvar för distributionen av vätgas och är glada över att ha med oss flera starka företag så som Volvo Lastvagnar i vår strävan. Det sänder en tydlig signal till åkerier och transportköpare att lösningen finns och byggs ut, här och nu, säger Michel Thomas som är vd på Qarlbo Energy i ett pressmeddelande.

I somras inledde Daimler Trucks ett testprogram där tillverkarens lastbilar med bränsleceller används av företaget i Tyskland i verkliga situationer. I somras genomfördes en rekordkörning på över 100 mil från västra Tyskland över Hamburg till Berlin.på en tank vätgas.

Både Volvo och Daimler satsar på utveckling av bränsleceller för lastbilar inom det gemensamma bolaget Cell Centric. Målet med det är inget mindre än att bli ledande på tekniken och båda tillverkare har genomfört tester av prototyper med vätgasdrivna lastbilar.

Hydris vätgasstationer ska byggas huvudsakligen i anslutning till Rastas serviceanläggningar och erbjuder påfyllning av grön vätgas för tunga fordon såsom lastbilar och bussar, men även för lätta fordon och bilar.

Rasta är Sveriges största lastbilsstoppnätverk och besöks dagligen av cirka 15 000 tunga fordon. Stationerna finns vid välkända platser längs våra stora vägar och naturliga knutpunkter.

Varje station har potentialen att spara 8 miljoner kilo CO2 per år vilket motsvarar uppvärmningen av cirka 2 000 hushåll.

Om artikeln

Publicerad: 2024-12-11 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Hydra Klimatomställning Qarlbo Energy Rasta Vägtransport Vätgasdrift Vätgaslastbil Vätgastankstation