Foto: SAG. Foto: SAG.

Första LH2-kryogena tanksystemet för lastbilar

Framtidsteknologi tillverkad i Österrike ger transportsektorn mer möjlighet att skydda klimatet samt ökad hållbarhet. Många experter och fordonstillverkare är överens om att vätgas kommer att vara ett viktigt alternativt bränsle inom en snar framtid. Lagringen av väte, särskilt i flytande form, innebär dock en rad tekniska utmaningar.

Salzburg Aluminium Group, SAG, använder nu sitt tekniska kunnande som ligger i framkant inom kryotanklösningar för LNG-drivna lastbilar (flytande naturgas) för att utveckla det första kryotanksystem för flytande väte (LH2) för lastbilar.

En av de största utmaningarna som SAG:s ingenjörer står inför är den extremt låga temperaturen på minus 250 grader Celsius i vilken flytande väte måste lagras. Det och även kraven på storlek och vikt på tanksystemet kräver teknisk spetskompetens.

Utvecklingen är redan så långt framskriden att prototypframställning kommer att starta om några månader och tester påbörjas. Baserat på resultaten kommer SAG:s LH2-kryotank att börja serietillverkas från 2027 och då bidra till minskade CO2-utsläpp inom transportsektorn.

LH2-tanksystemen kräver inte mycket plats vilket möjliggör en hög transportvolym som minskar förlust av lastkapacitet. Tanksystemets prototyp har dubbla väggar och vakuumisolerad tank i rostfritt stål.

Det erbjuder högsta möjliga vätgaskapacitet i det befintliga installationsutrymmet. ”Ett unikt ventilsystem har designats för de extremt låga temperaturerna och kommer att möjliggöra säker tankning och pålitlig tillförsel av vätgas till bränslecellen”, säger Johannes Winklhofer, chef för SAG:s FoU-avdelning.

SAG:s vd Karin Exner-Wöhrer tillägger säger att på grund av EU-lagstiftningen som föreskriver att fordonstillverkarna ska utrusta cirka 50 procent av de tillverkade fordonen med nollutsläppsdrift till 2030, finns det ett stort intresse för en framtidsorienterad lagringslösning för flytande väte . ”Vi kan dra full nytta av vårt kunnande inom kryotanksektorn som vi tar med oss från LNG-tankproduktion och öppna upp ett nytt affärsområde som har stor potential för framtiden, både för SAG och för att skydda klimatet”, säger hon.

SAG är ett österrikiskt familjeägt företag med 1 100 anställda över hela världen på 12 platser i Europa, Mexiko, USA och Kanada. Företagets huvudkontor, som går tillbaka till Salzburger Aluminium som grundades 1898, ligger i Lend/Salzburg. SAG har dotterbolag i Sverige, Frankrike, Nederländerna, Slovakien, Spanien, Mexiko, USA och Kanada.

Som en del av GreenTech Awards 2020/21 tilldelades SAG ett specialpris som ”Leading Innovator”. Detta föranleddes av företagets många patent på innovationer som ger ett betydande bidrag till klimatskyddet.

Om artikeln

Publicerad: 2024-12-20 14:30
Kategori: Nyheter
Taggar: