Efter starten av serieproduktionen eActros 600 i slutet av november på fabriken i Wörth, har nu de första kundleveranserna ägt rum. I slutet av året kommer Mercedes-Benz att ha lämnat över ett 50-tal batterielektriska långdistansfordon till kunder i Tyskland.
Den avgörande faktorn för att leveranserna kan göras redan i år är finansieringen från det tyska förbundsministeriet som de tyska kunderna fått bidrag från.
Majoriteten av de eActros 600 som tillverkas under de första månaderna efter serieproduktionsstarten skickas initialt till filialer och återförsäljare som demonstrationsfordon, något som är vanligt när nya fordonsmodeller introduceras.
Stina Fagerman, chef för marknadsföring, försäljning och service Mercedes-Benz Trucks, säger att eActros, med räckvidden på 50 mil och 40 ton förändrar spelplanen för elektrifiering av långdistanstransporter med elfordon.
Med mycket högenergieffektivitet kommer eActros 600 också att vara lönsam för fordonsoperatörer.
– Att vi nu lämnar över de första seriebilarna till våra kunder är en speciell milstolpe för oss och våra kunder i omställningen mot hållbara godstransporter. Långväga lastbilstransporter står för cirka två tredjedelar av CO2-utsläppen från tunga vägtransporter i Europa, säger Stina Fagerman.
De första kunderna som får eActros 600 i år inkluderar August Gschwander Transport GmbH, Blue Känguru GmbH, Brummer Logistik GmbH, Contargo GmbH & Co. KG, CONTRAIL-Transport GmbH & Co. KG, DENKINGER Internationale Spedition GmbH, Ralf Reyser Transporte & Logistik, SCHADE Logistic GmbH och Wessels Holding GmbH & Co. KG.
För att köpa de eActros 600 som nu har levererats fick kunderna bidrag från förbundsministeriet för främjande av lätta och tunga nyttofordon för alternativa, klimatvänliga transporter med tillhörande tank- och laddinfrastruktur (KsNI).