Trots omfattande kritik från såväl den politiska opinionen, företagare och intresseorganisationer som Riksförbundet M Sverige, valde kommunfullmäktige i Stockholm att gå vidare med planerna på en miljözon klass 3 i centrala Stockholm vilket skulle införas den 31 december 2024.
Nu har Länsstyrelsen, än så länge utan vidare motivering, beslutat att stoppa den planerade miljözonen.
– Skulle en sådan miljözon införts hade det inneburit att inga bensin- eller dieselbilar skulle fått köra i det avgränsade området, säger Heléne Lilja.
M Sveriges kritik bygger i huvudsak på de att de mål man velat uppnå inte skulle påverkas nämnvärt av en miljözon, men att man i stället skulle ge exklusiv rätt till gatuutrymmet för de som har råd att köpa elbil.
Projektet har vägletts av tre delmål: bullersänkning, förbättrad luftkvalitet med avseende på större partiklar och kväveoxid samt att Stockholm ska vara teknikdrivande.
M Sverige har påpekat att gällande buller har inga effektberäkningar utförts varför det inte går att ta ställning till en eventuell bullersänkning.
– Vi konstaterar dock att det i den absoluta stadskärnan av Stockholm råder 30 km/tim som hastighetsgräns och att området rymmer en mängd verksamheter som hörs. Buller från just bilar är ett mindre problem, säger Heléne Lilja.
Gällande luftkvaliteten med avseende på större partiklar så har Trafikkontoret redan konstaterat att en minskning inte är att vänta med en miljözon klass 3 då dessa partiklar i huvudsak kommer från däck, väg och bromsar vilket förstås är oberoende av energislag. Trafikkontoret fastslår också att luften i Stockholm på senare år har förbättrats när det gäller trafikrelaterade luftföroreningar och att dagens miljökvalitetsnormer för NO2 redan klaras i området.
Återstår det tredje målet: att Stockholm ska vara teknikdrivande. Och är det kanske här vi finner det egentliga skälet till att införa miljözonen, nämligen politisk prestige att visa hur man ligger i framkant oavsett konsekvenser.
Riksförbundet M Sverige välkomnar Länsstyrelsens beslut att stoppa införandet av miljözon klass 3 i Stockholm.
– Miljözonen skulle ha ringa positiva effekter, men försvåra för näringsidkare och verka orättvist mot de som behöver transportera sig med bil till staden, men inte har råd med elbil, säger Heléne Lilja.
I stället för att göra Stockholms innerstad till ett prestigeprojekt, föreslår Riksförbundet M Sverige rättvisa åtgärder som faktiskt gör nytta.
Här M Sveriges förslag
1) Mer frekvent och effektivare sandsopning för att få bort de mest skadliga partiklarna i luften.
2) Fler och bättre infartsparkeringar för att lämna bilen vid närmaste kollektiva knutpunkt.
3) En utbyggd laddinfrastruktur som gör det lättare att använda elbil.
4) En återinförd klimatbonus gör det möjligt för fler att ställa om till fossilfritt.
5) Bygg ut infrastrukturen i och runt våra större städer för att öka framkomligheten.