Granen blev noggrant utvald bland granarna som fällts enligt strikta hållbarhetskriterier. De är PEFC-certifierade vilket garanterar hållbart skogsbruk.
På grund av den enorma storleken på trädet hade den speciella transportkombinationen med sin helt nya MAN TGS 26.540 6X2 dragbil en total längd på 34 meter och en bredd på cirka 3,5 meter Av den anledningen var man tvungen att köra det mesta av transporten mot Rom nattetid då trafiken är glesare.
Det var en ovanlig fordonskombination och transporten sammanföll med den första officiella resan med Santonis nya MAN TGS 26.540, berättar vd Giacomo Santoni som var med under hela transporten med sitt team i alla led även när trädet fälldes.
– Jag ville såklart verkligen sitta bakom ratten själv. För det första för att jag personligen hade valt detta fordon. För det andra för att det inte var en rutintransport. Jag var väldigt lättad över att allt gick smidigt för visst kände jag bördan av ansvaret, men även trygg i mitt val av fordon, säger han.
MAN TGS 26.540 6×2 är utrustad med den senaste D26 Euro 6e-motorn, en pålitlig 12,4-liters sexcylindrig motor med en maximal effekt på 540 hk (397 kW) och ett vridmoment på 2 650 Nm. Den har också den senaste generationen av den automatiska MAN TipMatic-växellådan, en retarder och ett kraftuttag för det speciella hydraulsystemet. En av Santoni särskild efterfrågad detalj är de två lastöglorna på den främre tvärbalken, under kylargallret. Mer information om fordonet finns på MAN:s hemsidor.
Efter en skickligt utförd transport kan folket och påven i Rom ännu en jul njuta av en ståtlig, blåskimrande julgran.