I dag är det inte längre många som sparkar på däcket för att kontrollera lufttrycket. Det finns dock fortfarande några vanliga missuppfattningar om däck bland förare.
Här presenterar Erik Sundholm fakta kring några av de mest ihärdiga missuppfattningarna om vinterdäck.
Missuppfattning 1: ”Däcktrycket får inte vara högre än rekommendationen”
– Hellre för högt däcktryck än för lågt, säger Sundholm som med jämna mellanrum stöter på idén att man inte får höja trycket över biltillverkarens rekommendation. Resultatet är att många bilar kör runt med för lågt tryck, förklarar Sundholm.
När bilen är fullastad, exempelvis när du kör under julen, måste du öka trycket.
– Det är också viktigt att förstå att däcktrycket sjunker med temperaturen och varje gång temperaturen sjunker med 10 grader, minskar däcktrycket med ca 0,1 bar, säger Sundholm.
Eftersom tillräckligt däcktryck är avgörande för säker körning, särskilt på vintern, rekommenderar experten att man kontrollerar däcktrycket en gång i månaden eller oftare om man kör mycket.
För lågt tryck orsakar alltid problem och att köra med ett underpumpat däck är obekvämt och kan i värsta fall till och med glida av fälgen, varnar Sundholm.
– Du behöver sällan oroa dig för att trycket är för högt. Ett däcktryck som är 0,2 bar över biltillverkarens rekommendation är vanligtvis lämpligt för säker vinterkörning, säger Sundholm
Missuppfattning 2: ”Jag behöver inte byta plats på mina däck under säsongen”
Bilens fyra däck slits inte alltid jämnt. Därför rekommenderar Sundholm att man roterar dem en gång under vintersäsongen om alla fyra däcken är av samma storlek.
Att byta plats på däcken mellan de drivande och fria hjulaxlarna säkerställer att slitaget fördelas jämnt över alla däck.
– Ett jämnare mönsterdjup ger bättre grepp och en stabil körning vilket minskar risken för olyckor. Ett jämnare slitage förlänger också däckens livslängd vilket sparar pengar, säger Sundholm.
Att rotera däcken en gång under vintern kan kosta lite pengar eller ansträngning, men det kan spara dig tusentals kronor genom att skjuta upp köpet av nya däck, påpekar Sundholm.
– Att hålla rätt däcktryck och byta plats på däcken under vintersäsongen är de viktigaste faktorerna för att dina vinterdäck ska fungera tillförlitligt och säkert, säger han.
Missuppfattning 3: ”Om du tar bort dubbarna fungerar dubbdäck som dubbfria vinterdäck”
Nordiska dubbdäck är utformade för att hålla föraren, passagerarna och omgivningen säker, särskilt på isiga och hala vägar.
– En del tror att om man tar bort dubbarna från ett dubbat vinterdäck, så kommer däcket att fungera som ett dubbfritt vinterdäck, men så är det inte, understryker Sundholm.
Dubbdäck har en gummiblandning och ett mönster som är speciellt utvecklat för att hålla och stödja dubbarna och är inte optimerade för att fungera utan dem. Dubbfria nordiska vinterdäck är designade för maximalt grepp på is utan dubbar.
För att säkerställa att dina däck är lämpliga för körning i den nordiska vintern bör du välja premiumdäck, antingen dubbdäck eller dubbfria vinterdäck, som är designade för den nordiska vintern.
– Kontrollera att dina dubbfria vinterdäck har både is- och snögreppsmärkning, säger Sundholm.
Däcktips för säker vinterkörning
• Kontrollera däcktrycket regelbundet. Se alltid till att däcken är kalla och inte varma från körning innan du mäter.
• Lägg till minst 0,1 bar tryck när temperaturen sjunker med 10 grader. Det är bättre med lite för högt tryck än för lågt.
• Rådfråga din lokala däckhandlare om du är osäker på rätt däcktryck.
• Rotera däcken mellan fram och bak en gång under vintern, om möjligt.
• Använd dubbade eller odubbade vinterdäck designade för Norden. Kontrollera däcksidan för märkningar om is- och snögrepp.
• Ta inte bort dubbar från dina däck eftersom dubbade vinterdäck inte är konstruerade för att prestera utan dem.