Under pandemin avstod Transportstyrelsen från att höja avgifter i den takt som hade behövts för att myndighetens kostnader och intäkter skulle vara i balans. Det ingår i myndighetens uppdrag att ta ut avgifter som motsvarar uppkomna kostnader.
Beslutet att avvakta med höjningar fattades för att undvika att belasta branschen med ökade kostnader i ett känsligt läge. Regeringen har sedan dess beslutat att stryka delar av det underskott som uppstod, men andra delar behöver Transportstyrelsen ta in genom effektiviseringar, besparingar och höjda avgifter.
Några av de höjningar som nu sker är:
• utfärdande och förnyelse av körkort och förarbevis, med 55 kronor till 375 kronor
• vägtrafikregisteravgiften, med 7 kronor per fordon i registret, till 69 kronor per fordon.
• den 10-åriga rätten till personlig fordonsskylt, med 700 kronor till 1 400 kronor (Transportstyrelsens del).
Transportstyrelsen har de senaste åren meddelat att avgiftshöjningar kommer att behöva ske under en period för att uppnå balans inom alla trafikslag. Så sker nu genom årets beslut.
– Det är nödvändigt att vi tar ut de avgifter som krävs för att motsvara våra kostnader. Vi arbetar förstås också medvetet och noga med att se vad vi kan effektivisera och vilka besparingar som är nödvändiga. Det är en viktig fråga i myndigheten, säger ekonomidirektör Rosie-Marie Fors.
Transportstyrelsen gör årligen en översyn av myndighetens avgifter i syfte att säkerställa att intäkterna motsvarar kostnaderna. Årets förändringar gäller såväl avgiftsnivåer, nya avgifter, borttagna avgifter och avgifter som ändrats i konstruktion. Beslut om nya avgifter har fattats av Transportstyrelsens generaldirektör och gäller från och med den 1 januari 2025.