– Det är glädjande att se alla Postnord-blåa Opel-transportbilar ute på vägarna. Vi har haft ett fint samarbete med Postnord som har inneburit att vi under året kunde upphandla om ännu fler elektriska modeller, säger Pamela Åkesson, Key Account Manager på Wismo Automotive, generalagent för Opel i Sverige.
Postnord beställde 14 elektriska Vivaro-modeller tillsammans med 400 elektriska Combo förra året. I våras beställdes ytterligare 13 nya Vivaro Electric, vilket innebär att totalt 27 Vivaro-modeller ska levereras under början av nästa år.
– Inköp av fordon till Postnord sker utefter upphandlingar där alla våra avtalsparter får offerera i en så kallad Minitender. Wismo Automotives prissättning på Vivaro Electric har då varit den mest ekonomiskt fördelaktiga valet för Postnords del, säger Serkan Aktas, Vehicle Specialist, på Postnord Sverige.
Det minsta transportbilssegmentet, som de 400 Opel Combo-modellerna tillhör, använder Postnord främst vid utdelning av post till privatpersoner och hushåll. Det större segmentet som Vivaro tillhör nyttjas främst i arbetet med Postnords företagskunder.
– Dessa kallar vi för brevskåpbilar och de nyttjas oftast i medelstora/storstäder. Uppdragen varierar från hämtning och lämning hos våra företagskunder, till distribution och inhämtning av större försändelser så som till exempel paket, säger Serkan Aktas.
Postnord har under de senaste åren satsat på att successivt övergå till elektriska transportbilar i takt med att flottan uppdateras med nya modeller. Målet är enligt företaget att bli helt fossilfria till 2030.
– Vår elektrifiering är på gång, men vi jobbar för att den ska öka i omfattning och hastighet. Vi började med de lättare fordonen och här har vi kommit långt. Just nu är omkring 40 procent av Postnords last mile-fordon elektriska. Nu fortsätter vi investera i eldrivna fordon för att nå målet om utsläppsfritt på last mile under 2027, förklarar Serkan.