Tidigare när DSV talade med sina kunder har det mest handlat om pris och kvalitet.
– Det pratar vi ju fortfarande om, men nu handlar det också om hållbarhet och fossilfritt som en av punkterna i dialogen, säger Poulsen.
Det handlar också om kundernas krav på DSV, hur de agerar när de tar initiativ i klimatkampen.
– Vi har inom DSV en rad erbjudande till kunderna som går under namnet ”Green logistics”, säger Poulsen.
Det första steget för många kunder är att få en överblick över sina egna emissioner eftersom när de känner till sina största sina största utsläpp då kan man tillsammans beräkna optimeringsmöjligheterna. Är det bättre att skicka godset med tåg eller på sjön? Eller ska vi bara ha en avgångsdag i stället för fem?
På det sättet kommer koldioxidpåverkan in i både våra och deras beslut.
– Ofta hänger optimeringen av värdekedjan samman med minskningen av utsläppen så på så sätt skapar vi win win-lösningar för kunderna, säger Fritz Poulsen.
DSV upplever en ökad efterfrågan på koldioxidrapporter. Det har blivit en ny valuta och är därför ett mycket stort fokusområdet för DSV.
– Vi arbetar i dag benhårt på koncernnivå för att automatisera och optimera våra processer kring koldioxidrapportering, säger Poulsen.
En tredje lösning som DSV numera erbjuder är lager med fokus på hållbarhet. DSV:s nya lager i Horsens har NOx-absorberande takpapp, solceller på taken, LED-ljus inne i lagren, litiumbatterier på gaffeltruckarna och en mängd andra besparande åtgärder.
Mest imponerande tycker Fritz Poulsen är att företaget har världens största takmonterade solcellsanläggning.
– Och här kan vi också erbjuda kunderna att beräkna deras egna koldioxidavtryck, så att de får den kunskapen med sig till sina egna redovisningar, säger han.
DSV erbjuder också kunderna att sänka sina utsläpp genom att tanka fossilfritt bränsle i lastbilen som HVO100, fortsätter Poulsen. Genom ”onsetting” tankas den specifika lastbilen som ska hämta godset hos kunden med HVO och kör ut till destinationen.
Sådana lösningar får DSV fler av, som också kan göra ”insetting”.
– Då beräknar vi hur mycket HVO kunden vill köpa vilket motsvarar den klimatbelastning deras transport har, säger Fritz Poulsen.
Vid ”insetting” använder DSV motsvarande mängd biobränsle på ett annat ställe i sitt nätverk av åkerier, som transporten kräver. Det får kunder ett certifikat på och DSV har lagt mycket tid och kraft på att säkra detta som en trovärdig process.
På alla DSV:s terminaler och lager producerar man egen grön ström genom solceller på taken.
– Det blir ju ingen effekt med att använda ellastbilar om man köper el från ett kolkraftverk. På det här sättet säkrar vi att strömmen är grön, säger Fritz Poulsen, som själv har blivit uppmärksam på hur mycket man egentligen kan göra för att öka hållbarheten nom transportbranschen.
DSV har tillsammans med Air & Sea och Solutions en strategi som de kallar ”Vägen Fram”, som löper från 2021 till 2026 med målsättningen om att ha fokus på hållbarhet, både sin egen och kundernas.
– Vi har satt en rad ambitiösa mål för att fasa ut fossila bränslen i våra verksamheter och här spelar självförsörjningen en viktig del, säger Polusen.
Många kunder är villiga att investera i gröna transporter tillsammans med transportföretagen eftersom de är dyrare i dag. DSV har därför satsat mycket på att upplysa kunderna om bland annat det och det gör man genom den så kallade Klimat Akademin.
– Genom den får vi möjlighet att berätta vad vi gör på inom det gröna området. Vi vill ju gärna visa kunderna de möjligheter de har att påverka och deltagandet har varit stort på de två seminarier vi redan har haft i juni månad, säger Fritz Poulsen.
Med på dessa möten var forskare från Århus Universitet, experter från Boston Consulting Group och Jeppe Juul från danska Rådet för Grön Omställning, som alla berättade om hur långt utvecklingen har kommit med bland annat vätgas- och ellastbilar.
– Vi vill ge kunderna inblick i fördelar och nackdelar med olika teknologier och kanske också avliva några myter. Och så kunde vi presentera de lösningar som de kan välja från oss just nu, avslutar Fritz Poulsen.