Magnus Olsson (SD), oppositionsråd i Malmö, vill se korten på bordet om "monsterbussarna". Foto: Sverigedemoikraterna. Magnus Olsson (SD), oppositionsråd i Malmö, vill se korten på bordet om "monsterbussarna". Foto: Sverigedemoikraterna.

SD: ”Korten på bordet om monsterbussarna”

Sverigedemokraterna vill se en grundlig redovisning av total kostnad, utfall och konsekvenser av MEX-ombyggnationerna. ”Näringsliv och privatpersoner har drabbats hårt av de omfattande ingrepp som MEX-projekten innebär. Det är rimligt att alla korten läggs på bordet”, säger Magnus Olsson (SD), oppositionsråd i Malmö.

På Sydsvenskans insändarsida den 13 november i år finns en insändare från Limhamns miljöförening som är mycket kritisk mot både kostnaderna och nyttan med de så kallade ”monsterbussarna” (MEX-bussar, Malmöexpressbussarna).

Skribenten ställer tre frågor av vital karaktär:
Vad är projektets budgeterade totala kostnad och vad väntas utfallet bli efter de förseningar och konkurser som kantat och försenat projektet?
Motsvarar den enorma satsningen på tredelade dragspelsbussar verkligen framtida behov?
Hade det inte räckt med de befintliga tvådelade bussar som rullar genom Limhamn idag? Eller kanske rent av mindre bussar med tätare avgångar?

Enligt ramavtalet finns det en budgeterad investering som däremot räknas upp. Likaså finns det regleringar kring vilken av aktörerna (staden, regionen eller staten) som tar på sig kostnader för fördyrningar och förseningar.

Magnus Olsson säger att Sverigedemokraterna har varit konsekvent negativa till införandet av MEX-bussar i Malmö. Malmös näringsliv, inte minst de drabbade längs sträckan för MEX-linjen 4, har varit hårt ansatta.

Likaså har det varit svårt för Malmöbor att ta sig runt i staden med anledning av de projekt som har dragit ut på tiden och orsakat förseningar såväl som högre tryck på mindre leder för både bil- och kollektivtrafik.
– Tekniska nämnden måste därmed ta ett huvudmannaskap för att utreda både Malmö stads kostnader och samhällets kostnader som en konsekvens av att MEX-objekten godkänts, samt om alternativ till ingreppen hade varit mer fördelaktigt för staden, säger oppositionsråd Magnus Olsson.

Sverigedemokraterna föreslår därför i en motion att kommunfullmäktige beslutar:
Att tekniska nämnden får i uppdrag att redovisa för fullmäktige Malmö stads kostnader och utfall i förhållande till budgeten för MEX-objekten.
Att tekniska nämnden får i uppdrag att tillsammans med berörda aktörer redogöra för fullmäktige samhällskostnaderna för ingreppen som MEX-objekten har inneburit för Malmö.
Att tekniska nämnden får i uppdrag att redogöra för fullmäktige huruvida alternativ till MEX-objekten (till exempel 18-meters buss istället för 24-meters buss) hade varit mer fördelaktiga för staden.