"De olika svängningar kring miljözonens införande minskar trovärdigheten för projektet", säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef i Sveriges Åkeriföretag. Foto: Sveriges Åkeriföretag. "De olika svängningar kring miljözonens införande minskar trovärdigheten för projektet", säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef i Sveriges Åkeriföretag. Foto: Sveriges Åkeriföretag.

Sveriges Åkeriföretag om pausade miljözon klass 3

Zonen i centrala Stockholm med särskilda krav på fordon som skulle införas vid årsskiftet pausas av Länsstyrelsen. Detta på grund av överklaganden som inkommit till Länsstyrelsen och som gav grund till Länsstyrelsen att besluta om inhibition. Detta innebär att beslutet pausas under tiden som överklaganden processas och det kan ta allt från två månader upp till ett år.

Sveriges Åkeriföretag och andra aktörer har återkommande framhållit att tidsramen för införandet av miljözon 3 har varit allt för snäv.

Trots det korta tidsfönstret står många åkerier nu redo att leverera inom zonen. Det framflyttade införandet av miljözonen gör det kostsamt för dem som har investerat i nya, miljövänliga fordon.

De olika svängningar kring miljözonens införande minskar trovärdigheten för projektet.
– Åkerinäringen vill understryka att långsiktighet och tydlighet är grundläggande förutsättningar för att företag ska kunna anpassa sig med miljövänliga transportalternativ, på ett effektivt sätt, utan onödiga kostnadsökningar, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef i Sveriges Åkeriföretag.

Om artikeln

Publicerad: 2024-12-03 11:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Godstransporter Länsstyrelsen Miljözon Klass 3 Stockholms stad Sveriges Åkeriföretag Ulric Långberg