Polis, räddningstjänst, ambulans och andra samhällsviktiga funktioner som hemtjänst, sophämtning och skolskjuts måste kunna komma fram på vägarna. Så är inte alltid fallet under tuffa vinterförhållanden.
Det är vanligt att snövallar täcker Räddningstjänstens uppställningsplatser och utrymningsvägar i många bostadsområden. Snöoväder och ishalka har gjort att VafabMiljös sopbilar har kört i diket och att sophämtningen inte har kunnat komma fram på vissa platser.
Nu går flera samhällsaktörer samman med syfte att öka framkomligheten för samhällsviktiga fordon och förare. Just nu genomförs en informationsinsats direkt riktad till vägsamfälligheter.
Aktörerna vill även nå bostadsrättsföreningar och fastighetsägare med ansvar för framkomligheten med samordnad kommunikation via egna kommunikationskanaler.
Matchen mot snö och halka kan bara vinnas tillsammans.
– Målet är att fler som har ansvar för vinterväghållningen ska agera i tid. Vi behöver nå fram till dem med information nu, för att våra fordon ska kunna komma fram i vinter, säger Sabine Dahlstedt, förbundsdirektör på VafabMiljö.
Samarbetet har mynnat ut i fem grundläggande rekommendationer som ska underlätta planering och skötsel av vinterväghållningen. Dels för att underlätta för samhällsviktiga fordon att komma fram, dels för att göra väglaget säkrare även för fotgängare och andra trafikanter.
Ansvaret för vinterväghållning
• Vägsamfällighetsföreningar: Ansvarar för att hålla gemensamma vägar snö- och halkfria.
• Bostadsrättsföreningar: Ser till att vägar, gångbanor och parkeringar är säkra för boende och besökande.
• Privata fastighetsägare: Ansvarar för sin egen mark, inklusive uppfarter och trottoarer utanför fastigheten.
• Kommuner: Ansvarar för allmänna vägar, gång- och cykelbanor samt offentliga platser.
• Trafikverket: Sköter vinterväghållningen på motorvägar och riksvägar.