Nu har de tio första MAN eTGX av total 150 beställda, levererats till DB Schenker direkt från MAN´s fabrik i München, Tyskland. Foto: MAN Truck&Bus. Nu har de tio första MAN eTGX av total 150 beställda, levererats till DB Schenker direkt från MAN´s fabrik i München, Tyskland. Foto: MAN Truck&Bus.

10 av 150 MAN eTGX levererade till DB Schenker i Tyskland

Den 29 januari levererades de första tio MAN eTGX av totalt 150 beställda fordon till DB Schenker direkt från fabriken i München. Fordonen ska gå i fjärrtrafik och är framtagna för att kunna köras med höga laster med tillkopplade megatrailers som erbjuder en innerhöjd på tre meter.

Höjden och med den större lastvolymen i lastutrymmet bidrar till att göra transporterna mer miljövänliga och, i kombination med den helelektriska MAN eTGX Ultra Low Liner, kan CO2-utsläppen minskas.

Schenker och MAN har i en avsiktsförklaring, Letter of Intent (LOI) 2023, kommit överens om att 100 av de elektriska lastbilarna ska finnas i i fordonsflottan senast 2026.

Under överlämnandet av de första tio MAN eTGX undertecknade de två företagen också ytterligare en avsiktsförklaring för leverans av 50 MAN eTGL som är en helelektrisk lastbil på 12 ton för godstransporter i stadsområden. Dessa kan beställas från april 2025 och är tänkta att komplettera Schenkers elflotta inom distributionslogistik.

Schenker har drivit en konsekvent hållbarhetsstrategi i många år. Förutom ett kontinuerligt byte till alternativa drivsystem ingår även en permanent effektivisering av logistiken.

Om artikeln

Publicerad: 2025-01-31 15:00
Kategori: Nyheter
Taggar: DB Schenker Elektrifiering Ellastbil Fjärrtrafik Godstransport MAN eTGX MAN eTGX Ultra Low Liner MAN Truck&Bus