Är elbilsägande endast för ”dem med pengar”?

Skillnaderna i elbilstäthet mellan landets kommuner fortsätter att öka och stora delar av norra Sverige halkar efter. Det framgår av Kvdbil:s årliga elbilsrapport.

Danderyd befäster sin position som den kommun med högst elbilstäthet i landet där drygt var tionde bil nu är en elbil. På andra och tredje plats återfinns Vellinge och Nacka. Trögast går omställningen i Dorotea i Västerbotten där endast två elbilar finns registrerade.

Under 2023 fanns det 156 411 elbilar i Sverige som antingen var privatägda eller privatleasade vilket motsvarar 3,5 procent av det totala fordonsbeståndet på cirka 4,4 miljoner bilar.

2024 ökade antalet till 190 076 vilket motsvarar en andel på 4,3 procent. Den största ökningen skedde i Stockholms län, där antalet elbilar gick från 35 089 till 44 338, en ökning på 26,4 procent. Andra län som såg betydande ökningar var Värmlands län (+24,2 %) och Södermanlands län (+24,1 %). Minst var ökningen i Jämtlands län (+15,0 %).

Stockholms län ökar i och med detta sitt avstånd till övriga län. 6,2 procent av alla bilar i Stockholms län är nu elbilar. På andra och tredje plats följer Hallands län med 5,3 procent och Västra Götalands län med 5,0 procent. I botten, med lägst elbilstäthet, återfinns Gävleborgs och Dalarnas län där elbilarna endast utgör 2,5 procent. Värmlands län, som i förra årets rapport låg i botten, klättrar fem placeringar till 17:e plats.

Bland kommunerna toppar återigen Danderyd (9,6 %), följt av Vellinge (9,5 %). Nacka (9,3 %) har tagit klivet upp på tredje plats efter att ha passerat Vaxholm (9,2 %). På en delad femte plats hittar vi Lidingö, Täby och Lomma (9,0 %).

Dorotea i Västerbottens län fortsätter att vara den kommun med minst andel elbilar (0,1 %). Vid årsskiftet fanns endast två elbilar registrerade på privatpersoner i kommunen – den allra första kom så sent som i januari 2024. Arjeplog (0,4 %) och Sorsele (0,5 %) är andra norrlandskommuner med få elbilar.

Omställningen gör tydliga framsteg, men regionala skillnader kvarstår och ökar till och med på vissa håll. Samtidigt inger marknadens utveckling hopp.

Nya modeller med längre räckvidd lanseras och till alltmer konkurrenskraftiga priser. Detta minskar beroendet av en välutbyggd laddinfrastruktur och kan bidra till att minska klyftorna mellan stad och landsbygd.
– Samtidigt växer begagnatmarknaden i snabb takt, vilket ytterligare sänker trösklarna och gör elbilar till ett mer realistiskt och tillgängligt alternativ för ännu fler hushåll, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Om artikeln

Publicerad: 2025-01-24 14:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Elbilsägande Elektrifiering Elfordon Klasskillnader Klimatomställning Kvdbil