Är det diesel, kanske med REM och HVO som möjlighet, eller el som bör vara ditt val vid inköp av nästa lastbil?  Proffs/arkivbild. Är det diesel, kanske med REM och HVO som möjlighet, eller el som bör vara ditt val vid inköp av nästa lastbil? Proffs/arkivbild.

Diesel eller el – testa med Elektrifieringskollen

Kan det vara lönsamt för dig att köra elektriskt? Med hjälp av Transportföretagens beräkningsverktyg Elektrifieringskollen, som smygsläppts den 23 januari, kan du få svaret.

Vi har tidigare berättat om att Scania tipsar om hur man kan elektrifiera. Nu kommer Transportföretagen med Elektrifieringskollen.

För att hjälpa åkerierna att välja rätt har Transportföretagen tagit fram beräkningsverktyget ”Elektrifieringskollen”. Det är ett beräkningsverktyg för den som vill jämföra totalkostnaden för el- och dieseldrivna lastbilar.

Genom att svara på ett litet antal uppgifter kan medlemsföretag och andra på ett enkelt sätt få en prognos över hur pass dyrt, eller billigt, det skulle vara att elektrifiera ett transportupplägg.

Transportföretagen ser att elektriska lastbilar börjar bli konkurrenskraftiga för ett litet, men växande antal transportupplägg i Sverige. Men de flesta åkerier efterfrågar stöd för att räkna på affären.
– Därför har vi tagit fram verktyget Elektrifieringskollen för att du snabbt ska kunna få en uppfattning om hur pass lönsamt det skulle kunna vara för ditt specifika transportupplägg, säger Transportföretagens Love Hansson, som tagit fram verktyget.

Verktyget ger en översiktlig jämförelse mellan diesel- och elbilens totala kostnader. För den åkare som inspireras att börja elektrifiera sina lastbilar rekommenderar Transportföretagen att komplettera med en detaljerad analys innan en investeraring i en ellastbil.

Det finns i dag drygt 85 000 tunga lastbilar i Sverige varav omkring 600 är elektriska. Något som ofta lyfts fram som en broms för elektrifieringen av de tunga godstransporterna på väg är att de elektriska lastbilarna är 2–3 gånger så dyra som sina dieseldrivna motsvarigheter.

Det betyder inte att den elektriska lastbilen alltid har högre så kallad TCO, total cost of ownership. Den elektriska lastbilen är dyrare i inköp, men oftast billigare i drift. Det gör att den under rätt förhållanden kan konkurrera med den dieseldrivna, skriver Transportföretagen.

Senare i vår släpps en version ”1.0” av Elektrifieringskollen verktyget, men du kan redan i dag gå in på elektrifieringskollen.se och testa verktyget och sedan vara en del av utvärderingen.

Läs mer om Elektrifieringskollen här.

Om artikeln

Publicerad: 2025-01-24 15:00
Kategori: Nyheter
Taggar: El eller Diesel Elektrifieringskollen Love Hansson Scania TCO Transportföretagen