Måndagen den 13 januari hade Åkaren Sverige ett möte på Good Morning Hotel Hägersten. Mötet handlade om Transportstyrelsen tillsyn och hur man ska arbeta med sina kör- och vilotider för att undvika onödiga sanktioner. Mötet informerade också om nya regler inom branschen som exempelvis att polisens kontroller numera stäcker sig 56 dagar bakåt.
Klampningen är förlängd tills man betalar och under mötet informerades det även om gränsöverskridande transporter samt den nya generationens färdskrivare – version 1 från nya årets början senare i år version 2.
Under mötet lyftes problemen med en specifik tillverkares färdskrivare eftersom åkare löpande rapporterar om problem med dessa skrivare. Eftersom tillverkaren måste få möjlighet att bemöta kritiken, återkommer vi när deras svar på våra frågor har kommit.
Åkaren Sverige har varit i kontakt med Transportstyrelsen angående färdskrivarproblemen och fått svaret: ”Dokumentation.” Åkare rekommenderas att skriva upp allt som händer med färdskrivarna och spara som bevis vid eventuell tillsyn.
Thomas Morell (SD) och även vice ordförande i Transportutskottet, berättade om arbetet med att få Sveriges vägar farbara även vintertid. Många åkare skickar bilder och filmer till Thomas Morell som visar ej körbara vägar i Sverige.
Thomas Morell har haft möte med Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana vid ett flertal tillfällen med förhoppning om att vinterväghållningen ska förbättras. I ett citat säger Thomas Morell dock: ”I år är nog hoppet tyvärr ute.”
Åkaren Sverige uppmanar till att fortsätta skicka bilder till Thomas Morell då man menar att han gör skillnad och att det börjar sakta men säkert röra sig åt rätt håll. Med yrkesförarnas ögon på vägen finns dokumentationen som bevis på väglagsproblematiken och vägarna är förarnas arbetsmiljö.