– För att nå dit måste Trafikverket se till mer än bara sänkta hastigheter på våra vägar. 2024 borde det som mest ha varit 188 omkomna om man skulle hålla jämn takt mot målet. Mittseparerade vägar är avgörande för att minska dödsolyckorna. På vägar med högre hastigheter minskar de med minst sjuttio procent när det kommer upp mittvajer eller räcke, säger Jacob Sidenvall, pressekreterare på M Sverige.
Transportstyrelsen pekar på att de vanligaste olyckstyperna är singelolyckor och mötesolyckor mellan motorfordon. M Sverige menar att det finns bra insatser mot dessa typer av olyckor: att mötesseparera vägarna försvårar kollision mellan mötande bilar, att se till att det inte finns farliga föremål i vägarnas sidoområde, som felaktiga räckesändar, minskar skadorna vid avåkning. Att bygga bort farliga kurvor samt minska antalet obevakade järnvägsövergångar bidrar också positivt. Det skriver organisationen i ett pressmeddelande.
– Det är resurskrävande insatser, men tar man nollvisionen på allvar måste den fysiska miljön för trafikanter bli bättre. Fem år är kort tid i infrastrukturvärlden och vill man nå målet för 2030 är det dags att satsa nu, säger Jacob Sidenvall.
2024 dog färre i trafiken, men målet för nollvisionen tycks längre bort. Det krävs riktiga förändringar längs vägarna för att på allvar minska antalet omkomna under de kommande åren, skriver M Sverige i sitt pressmeddelande.