Registreringarna av både eldrivna lastbilar och skåpbilar hade en betydande minskning i Europa 2024 jämfört med föregående år. Detta är en av de viktigaste trenderna som framkom från uppgifterna som just släppts av Acea, den europeiska sammanslutningen av biltillverkare.
Elva månader in i 2024 förblev nya bilregistreringar stabila (+0,4%) och nådde 9,7 miljoner enheter. Marknaden i Spanien utvecklades positivt (+5,1 %). I Frankrike sågs nedgångar i (-3,7 %), Tyskland (-0,4 %) och Italien (-0,2 %).
Marknadsandelen för elfordon för november 2024 sjönk till 15 procent från 16,3 förra året, medan volymerna sjönk med 9,5 procent.
Registreringen av plug-in hybridbilar för november 2024 minskade också med 8,8 procent. Marknadsandelen för denna typ av fordon nådde 7,6 procent förra månaden vilket är en minskning med 0,6 procentenheter jämfört med samma period förra året.
Registreringen av batteridrivna elbilar minskade med 9,5 procent till 130 757 enheter i november 2024. Denna minskning drevs främst av en betydande minskning av registreringarna i Tyskland (-21,8 %) och Frankrike (-24,4 %). Det resulterade i en marknadsvolym hittills i år 5,4 procent lägre än samma period förra året med den totala marknadsandelen nu på 13,4 procent.
Registreringen av plug-in hybridbilar minskade med 8,8 procent förra månaden efter betydande minskningar i Frankrike (-19,6 %), Belgien (-61,4 %) och Italien (-31,4 %). I november stod laddhybrider för 7,6 procent av bilmarknaden, en minskning från 8,1 procent förra året. Volymerna hittills i år har också minskat och minskat med 8 procent jämfört med samma period förra året.
Hybridelektriska registreringar ökade med 18,5 procent i november med marknadsandelar som steg till 33,2 procent, en ökning från 27,5 procent i november förra året vilket översteg registreringarna av bensinbilar för tredje månaden i rad.
I november 2024 sjönk försäljningen av bensinbilar med 7,8 procent. Alla fyra stora marknaderna noterade minskningar och Frankrike upplevde den kraftigaste nedgången med registreringar som rasade med 31,5 procent följt av Italien med en minskning på 12,3 procent.
Även om de var mer blygsamma, noterade Tyskland och Spanien även nedgångar (-5,4 % respektive -2,3 %). Med 266 115 nya bilar registrerade förra månaden vilket gjorde att marknadsandelen sjönk för bensin till 30,6 procent, en minskning från 32,5 procent samma månad förra året.
Dieselbilsmarknaden minskade med 15,3 procent vilket resulterade i en marknadsandel på 10,6 procent i november förra året. Totalt sett observerades minskningar på de flesta EU-marknader.