Scanias syfte är att driva skiftet till ett hållbart transportsystem och en viktig del är att anta cirkulära affärsmodeller med maximerad användning av befintliga resurser och minimerat avfall.
Weber Saint-Gobains produkter består huvudsakligen av ändliga resurser såsom jungfrulig sand och företaget arbetar därför med att hitta alternativ till denna sand för att minska sin miljöpåverkan och etablera en cirkulär ekonomi.
Transporterna har redan påbörjats och 2025 kommer cirka 20 000 ton sand att transporteras de 15 milen mellan Scania i Södertälje och Weber Saint-Gobain i Vingåker. Det motsvarar tre fullastade lastbilar varje dag. Alla transporter är returtransporter från Stockholm vilket ger en minskad klimatpåverkan eftersom lastbilarna annars skulle återvända tomma.
Att vara effektiv med de begränsade resurser som finns på jorden och förlänga deras livslängd är centralt för minskad miljöpåverkan.
– Återanvändningen av sand från gjutningen av motorkomponenter är en av många åtgärder som Scania vidtar i skiftet till ett hållbart transportsystem, säger Fredrik Nilzén, hållbarhetschef på Scania.
Samarbetet mellan Scania och Weber Saint-Gobain innebär att mindre jungfrulig sand behöver brytas. Den positiva miljöpåverkan är omedelbar.
– Med sanden från Scania minskar vi användningen av jungfrulig sand med 30 procent, och potentialen är ännu större. Ambitionen är att ha ersatt all jungfrulig sand i våra produkter med alternativa material till 2035, säger Anders Anderberg, forsknings- och utvecklingschef, Weber Saint-Gobain.
Scania har en historia av att samarbeta med andra innovativa aktörer och välkomnar initiativ där företaget kan arbeta över traditionella branschgränser.