Enligt Best Transport har omställningen inneburit utmaningar, särskilt gällande laddningsinfrastruktur, fordonens räckvidd och tillgången på lämpliga transportfordon. För att hantera dessa faktorer har företaget genomfört omfattande analyser av transportflöden och rutter samt kartlagt sin fordonsflotta för att optimera övergången till eldrift.
Jonas Wahlström, Head of CSR på Best Transport, påpekar att en omställning av denna omfattning inte enbart handlar om att byta ut fordon utan även om förändringar i trafikledning, investeringsstrategier och logistikplanering. Företaget har investerat i eldrivna distributionsfordon, inklusive kylfordon med eldrivna aggregat, och utbildat anslutna åkerier för att underlätta övergången.
För att stödja åkeriernas investeringar har Best Transport erbjudit stöd och rådgivning vid fordonsinköp samt etablerat strategiska samarbeten med fordonstillverkare, laddningsaktörer och finansieringsbolag. En viktig del av satsningen har också varit att bygga ut laddinfrastrukturen vid företagets terminaler för att säkerställa tillgången till nödvändig laddning.
I koncernen ingår cirka 240 anslutna åkerier som på olika sätt bidrar till implementeringen av elfordon. En av åkarna, Vardan Vardanyan, beskriver sin erfarenhet av att byta till elfordon och lyfter fram minskat underhåll, lägre driftskostnader och en tystare arbetsmiljö som några av fördelarna.