Fordonsjuristen har öppnat för allmänheten att ställa frågor och detta är den sjunde frågan Fordonsjuristens jurist Ulf Stefansson svarar på och svaren är relevanta även för tung trafik.
Fråga: Kan vi koppla bort AdBlue-systemet?
”Vi driver en verkstad och bilhandel och eftersom vi har fått en del förfrågningar funderar vi på att börja erbjuda våra kunder tjänsten att koppla ur AdBlue-systemet på deras fordon. Vi undrar därför vad lagen säger om detta. Är det lagligt att koppla ur AdBlue? Finns det risk för böter eller andra juridiska konsekvenser om vi utför sådana ingrepp? Vilka andra risker bör vi vara medvetna om, och vilket ansvar har vi som bilhandlare om vi säljer ett fordon där AdBlue-systemet har kopplats bort?”
Ulf Stefansson, Fordonsjuristen svarar.
Att koppla ur eller manipulera AdBlue-systemet är olagligt enligt både den svenska miljöbalken och europeisk miljölagstiftning. AdBlue-systemet är en viktig del av fordonets avgasrening och regleras under EU:s Euro 6-normer. Att modifiera eller inaktivera systemet innebär att fordonet inte längre uppfyller utsläppskraven, vilket kan leda till betydande juridiska och ekonomiska konsekvenser för både verkstäder och fordonsägare.
Som verkstad, om ni erbjuder sådana tjänster, utsätter ni er för följande risker:
Böter och rättsliga påföljder: Enligt miljöbalken och fordonsförordningen kan manipulation av avgassystemet leda till kraftiga böter, sanktionsavgifter och i vissa fall åtal för miljöbrott.
Försäkrings- och garantifrågor:
Fordon där AdBlue har kopplats bort riskerar att få garantier och försäkringar ogiltigförklarade, vilket kan resultera i ekonomiska krav från kunden gentemot verkstaden.
Trafiktillstånd och kontrollbesiktning:
Bilprovningsinstituten har inte alltid rätt diagnosverktyg för att kunna upptäcka att detta system är bortkopplat då NOX-värden inte mäts vid en kontrollbesiktning, men vid kännedom kring detta kan Transportstyrelsen eller polisen kräva åtgärder i form av att fordonet repareras eller belägga fordonet med körförbud.
Som bilhandlare, om ni erbjuder sådana tjänster, utsätter ni er för följande risker:
Ni kan drabbas av ekonomiska konsekvenser även om ni som handlare inte varit medvetna om manipuleringen.
Konsumentköplagen och köplagen:
Om ni som handlare säljer en bil med manipulerat AdBlue-system kan köparen ha rätt att kräva avhjälpande av felet, prisavdrag eller till och med hävning av köpet. Enligt båda lagarna har ni som säljare ett ansvar för dolda fel som fanns vid köpet, även om ni inte varit medvetna om dem.
Bedrägerimisstanke:
Om det visar sig att ni som bilhandlare medvetet eller omedvetet sålt bilar med bortkopplat AdBlue kan detta i vissa fall bedömas som vilseledande marknadsföring eller bedrägeri, vilket kan leda till skadeståndsanspråk och juridiska påföljder.
För att undvika ansvar som bilhandlare bör ni noggrant kontrollera fordonets OBD-system innan försäljning och genomföra diagnostik med märkesverktyg för att säkerställa att AdBlue-systemet fungerar korrekt. I annat fall måste bilen säljas med en tydlig reservation för att systemet är bortkopplat och inte fungerar samt vilka reparationskostnader detta medför för bilköparen.
Det är alltså olagligt att koppla ur AdBlue-systemet och det kan leda till både ekonomiska och juridiska konsekvenser för både er som verkstad och bilhandlare. Som verkstad ska ni bestämt avstå från att erbjuda sådana tjänster för att undvika böter, ansvar och dåligt rykte. Som bilhandlare måste ni vara noggranna i era kontroller för att skydda er mot dolda fel och juridiska anspråk från kunder.