Foto: Proffs/arkiv. Foto: Proffs/arkiv.

Varning i stället för sanktionsavgift

Regeringen har beslutat om flera ändringar i reglerna för den yrkesmässiga vägtrafiken. Bland annat ska överträdelser av reglerna om kör- och vilotider i vissa fall kunna leda till en varning i stället för sanktionsavgift och sanktionsavgiften tas bort för så kallat otillåtet kortuttag. Transportföretagen välkomnar besluten.

Transportföretagen har sedan flera år tillbaka spelat in förslaget att i vissa fall ersätta sanktionsavgift med varning och Susanne Karlsson, biträdande chef för den samhällspolitiska avdelningen, välkomnar därför beslutet.
– Regelverket har innehållit alldeles för lite av lärandeinslag. Transportstyrelsen har slagit till med sanktionsavgift direkt även om förseelsen har varit av mindre allvarlig art. Genom att kunna utfärda en varning i stället ges företaget en chans att göra rätt, att korrigera det som blivit fel, säger hon.

Varning ska kunna utfärdas vid överträdelser av reglerna om kör- och vilotider och färdskrivare förutsatt att en varning är tillräcklig med hänsyn till överträdelsens allvar och omständigheterna i övrigt. Ändringen träder i kraft den 1 januari 2026.

Även om Transportföretagen välkomnar beslutet ifrågasätter Susanne Karlsson varför det ska dröja till den 1 januari 2026 innan det träder i kraft och hon tycker att det känns som onödigt lång tid.

Regeringens beslut innebär också att sanktionsavgiften tas bort för exempelvis otillåtna kortuttag.
– Det är ett konkret regelförenklingsförslag som vi föreslog redan hösten 2020. Det är en viktig framgång att det nu tas ett steg närmare att äntligen ta bort sanktionsavgiften för detta. Kortuttagen är tillåtna enligt EU-reglerna och är en del av normala förflyttningar av bussar och lastbilar under en dag så ändringen är verkligen på tiden, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

När det gäller borttagandet av sanktionsavgift för exempelvis otillåtet kortuttag går det betydligt snabbare då dessa ändringar träder i kraft den 12 mars 2025.

Men beslutet innebär också skärpningar. Sanktionsavgift ska tas ut för överträdelser av reglerna om färdskrivare som har begåtts i ett annat land. Även dessa ändringar träder i kraft den 12 mars 2025.

Regeringen har även beslutat att överträdelser av anmälningskrav i yrkestrafikförordningen och taxitrafikförordningen ska leda till en sanktionsavgift i stället för dagens penningböter. Syftet är att förbättra regelefterlevnaden och säkerställa att sanktionen träffar rätt person. Ändringen gäller från 1 juli 2025.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) skriver i ett pressmeddelande att systemet med varning är viktigt för de företag som vill göra rätt för sig samtidigt som trafiksäkerhet och sund konkurrens värnas.