Volvo Lastvagnar blev marknadsledare 2024 inom tunga lastbilar i Europa samt Storbritannien, Norge och Schweiz, från 16 ton och uppåt. Marknadsandelen blev 17,9 procent. Marknaderna med flest registrerade Volvolastbilar under året var Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Polen och Spanien.
Lanseringen av nya FH Aero under 2024 beskrivs av Volvo Lastvagnar som ”helt enkelt enastående”.
Dessa lastbilar finns med el-, gas- och dieseldrivlinor och de har snabbt blivit mycket populära på marknaden och väljs, enligt Volvo, av åkerier och transportföretag för att öka sin verksamhet och minska CO2-utsläppen.
Globalt ökade Volvo Lastvagnar sin marknadsandel i 25 länder under 2024. I Brasilien blev Volvo marknadsledare för tunga lastbilar för tredje året i rad med en marknadsandel på 23,7 procent. Företagets flaggskepp, Volvo FH, var den mest sålda lastbilsmodellen av alla märken i Brasilien under 2024.
I Australien var Volvos marknadsandel 18,2 procent. I Nordamerika (USA och Kanada) hade Volvo Lastvagnar en marknadsandel på 10,5 procent, en ökning från 10,2 procent 2023.
I Nordamerika där Volvo Lastvagnar siktar på att öka sin verksamhet avsevärt, lanserade man en helt ny plattform som kommer att ligga till grund för en rad nya modeller under de kommande åren.
– Först ut på plattformen var helt nya Volvo VNL, som kan ge upp till 10 procent bättre bränsleekonomi jämfört med den tidigare generationen, avslutar Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.