– Det handlar om 4,5 meter höga enheter vilket komplicerar det hela, förklarar Glenn Sjö och pekar på just höjden.
– En av utmaningarna har varit att transportera släpvagnarna från fabriken till hamnen i Spanien, tillägger han.
Men Glenn och hans samarbetspartners lyckades.
– Vi fann en rutt där det inte finns några viadukter eller andra hinder. Tillverkaren hjälper oss att ta släpvagnarna från Alzira där fabriken ligger, till hamnen i Valencia, en sträcka på ungefär tre mil.
Transporten till Sverige går sedan, med andra ord, mestadels med fartyg från Spanien.
– I förra veckan kunde vi ta emot de två första släpvagnarna i Wallhamn på Tjörn, norr om Göteborg, säger han nöjt.
De övriga åtta kommer också att rulla in i Sverige via Wallhamn.
– Målet är att samtliga tio ska vara levererade någon vecka innan midsommar.
Släpvagnarna tillbringar en god stund på havet innan de når Sverige.
– Det kan ta allt från en till en och en halv månad, förklarar Glenn Sjö.
Affären med Tempcon är Frigo Trans Products största sedan företaget startade år 2022.
– Affären är stor för oss, men även speciell för SOR. Den här typen av släpfordon, femaxlade fullhöjdsvagnar, är inget som de normalt brukar bygga. Dessa är väldigt unika för just Sverige.
De tio släpvagnarna är som tidigare nämnt femaxlade fullhöjdsvagnar. Samtliga är försedda med FRC-klassade 2-zons frysskåp med traditionella, dieseldrivna Thermo King Advancer-aggregat.
Att åkeriet valde just SOR är inget som ska anses som ett ”experiment”. För åkeriets del är SOR-släp nämligen inget nytt.
– De har redan ett tiotal enheter från SOR, bilskåp och trailers samt några släp, sedan tidigare och han är väldigt nöjd med dem. De byggs nämligen lite annorlunda, vilket gör att de får ett mycket bra, faktiskt marknadsledande, isoleringsvärde skulle jag våga påstå. Så åkeriet har goda erfarenheter av såväl produkten som kvalitén, förklarar Glenn Sjö.
Affären med Frigo Trans Products handlar med andra ord alltså inte om någon ”provleverans” för åkeriets vidkommande?
– Nej det gör det inte.
FAKTA SOR
- SOR Ibérica, S.A.U. är en spansk tillverkare av kylfordon baserad i Valencia. Företaget grundades 1970 genom ett samarbete mellan en grupp valencianska affärsmän och det italienska industrikonglomeratet Società Officina Romagnola, vilket också gav upphov till namnet SOR.
- Under de första åren fokuserade SOR på produktion av mindre skåpbilar för distribution av glass, vilket snabbt ledde till en ledande position på den spanska marknaden. Med tiden utökades produktutbudet till att omfatta bland annat växelflak för kombinerad järnvägs- och vägtransport samt specialfordon som mobila sjukhus.
- På 1980-talet förbättrade SOR sina kyltrailers och började exportera sina produkter till länder som Irland, Nederländerna och Tyskland. Företaget har fortsatt att växa och utvecklas, och firade 2020 sitt 50-årsjubileum som en ledande aktör inom kyltransportsektorn.
- SOR specialiserar sig på skräddarsydd tillverkning av kyltrailers och erbjuder exklusiva chassilösningar optimerade för sina fordon.
- SOR Ibérica är en del av The Reefer Group, en europeisk industrikoncern specialiserad på tillverkning av kylfordon. Förutom SOR Ibérica ingår även det franska företaget Jean Chéreau SAS i koncernen.