Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, fortsätter att arbeta för fordonsfria zoner i Stockholm tillsammans med arbetet att med miljözoner få bort fordon med fossila utsläpp. Foto: Alexander Donka. Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad, fortsätter att arbeta för fordonsfria zoner i Stockholm tillsammans med arbetet att med miljözoner få bort fordon med fossila utsläpp. Foto: Alexander Donka.

Stockholm inför ny stadsmiljözon

Stockholm inför en ny stadsmiljözon. I området runt Nytorget på Södermalm kommer biltrafik och parkeringsplatser ersättas med stadsliv och grönska. Stockholm planerar också att införa miljözon klass 3 i ett område i City under våren 2025.

I juni 2024 införde Stockholm en stadsmiljözon i Gamla stan med minskad biltrafik, nya gågator, bänkar, uteserveringar och blommor. Nu ska samma sak hända på Södermalm. Sommaren 2025 öppnar Stockholms andra stadsmiljözon i hjärtat av SoFo.

En femtedel av stockholmarnas gemensamma gator består av bilparkeringar.
– Vi vill skapa en stad som har större plats för promenader, cykelturer och mänskliga möten. Då måste vi våga bryta biltrafikens järngrepp om Stockholm, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Stockholms nya stadsmiljözon införs i ett område runt Nytorget på Södermalm med en större sommarsäsong juni-september och en mindre vintersäsong oktober-maj.

De delar av Skånegatan, Södermannagatan och Nytorgsgatan som tidigare varit sommargågator görs om till gångstråk året runt. Sommartid tillkommer gågator på Närkesgatan, Sofiagatan och delar av Katarina Bangata och Åsögatan.
– Det här är ett område med många människor i rörelse och caféer och restauranger som längtar efter att flytta ut på gatorna. Vi ser att det finns en enorm potential runt Nytorget som vi vill ge chans att blomma ut. På längre sikt skulle stadsmiljözonen kunna växa sig ner mot Ringvägen, säger Lars Strömgren.

I stadsmiljözonen ersätts parkeringsplatser av grönska, uteserveringar, bänkar och lekytor. På Skånegatan, Södermannagatan och Nytorgsgatan förvinner cirka 140 parkeringsplatser permanent. Sommartid tas ytterligare cirka 120 parkeringsplatser i anspråk.

Sommaren 2025 betyder det alltså att omkring 260 parkeringsplatser i området runt Nytorget omvandlas till utrymme för vistelse och umgänge. Cirka 120 av dessa återgår sedan till parkeringsplatser igen under vintersäsongen. Arbetet med att göra om parkeringsplatser inleds i början av maj.

Behovet av parkeringsplatser är lägre på somrarna samtidigt som efterfrågan på uteserveringar och sittplatser i solläge skjuter i höjden.
– Därför har vi landat i en lösning där stadsmiljözonen är större på sommaren och mindre på vintern, säger Lars Strömgren.

Stadsmiljözonen kommer fortsatt ha möjlighet till parkering för rörelsehindrade. Färdtjänst, taxi och blåljusfordon ska kunna fortsätta trafikera området. Boende och verksamheter ska kunna ta emot leveranser och gäster. Buss 66 på Nytorgsgatan påverkas inte.

Inför valet av område för stadsmiljözonen har Stockholm genomfört enkätundersökningar med allmänhet och näringsidkare runt Nytorget och Mariatorget. På båda platserna finns det en tydlig efterfrågan på nya vistelseytor, men särskilt vid Nytorget.

Runt Nytorget svarar 80 procent av allmänheten att de vill ha mer plats för vistelse, växter och uteserveringar. 68 procent anger att det inte är viktigt med parkering i kvarteren. Bland företagarna i området svarar 83 procent att de är positiva till en stadsmiljözon. 66 procent säger att omvandlingen av parkeringsplatser skulle gynna deras verksamhet.

Stadsmiljözonen i Gamla stan har blivit ett skyltfönster för en härligare stad som gör att fler vill minska biltrafiken i sina kvarter.
– Södermalmsborna vill ha folkmyller, barhäng och grönska, snarare än parkeringar. Nu har de äntligen fått gehör, säger Lars Strömgren.

Stadsmiljözonerna är ett koncept som har utformats av Stockholms stad för att minska genomfartstrafiken av bilar och utveckla stadslivet mellan husen. Det ska inte förväxlas med miljözonerna som enbart begränsar bilar med höga utsläpp. Stockholm planerar att införa miljözon klass 3 i ett område i City under våren 2025.

Om artikeln

Publicerad: 2025-03-12 09:15
Kategori: Nyheter
Taggar: Lars Strömgren Miljöpartiet Miljözon Klass 3 Stadsmiljön Stockholm