Exempelvis erbjuder Daimler Buses nu sina kunder återtillverkning av elbussbatterier. Dessutom utökar tillverkaren sitt sortiment 2026 till att inkludera ett batteribyte av den senaste generationen med längre räckvidd.
Daimler Buses vill med det möjliggöra längsta möjliga livslängd för sina elektrifierade fordon. De två erbjudandena är en del av en e-tjänstoffensiv som ser på hela livscykeln och lönsamheten för e-bussar och batterier.
Initialt erbjuds de nya tjänsterna för den eldrivna stadsbussen Mercedes-Benz eCitaro som serieproducerats sedan 2018 och är nu utrustat med tredje generationens batterier (NMC3).
2026 kommer den betydligt förfinade nästa batterigenerationen (NMC4) att följa.
Dessa tjänster skapar också framtida möjligheter för Mercedes-Benz eIntouro intercitybussen. Daimler Buses presenterade en nästan serieprototyp av eIntouro i slutet av 2024. Bussen kommer att utrustas med samma batteriteknik känd som LFP (lithium iron phosphate) batterier som Mercedes-Benz eActros 600 långdistanslastbil och kommer att finnas på marknaden från 2026.
Med återtillverkning och utbyte av batterier strävar Daimler Buses efter att säkerställa en långsiktig och därmed hållbar användning. Precis som alla batterier tappar elbussbatterier kapacitet med åren vid intensiv användning. Tillverkaren återtillverkar nu första generationens NMC1-batterier efter behov vilket avsevärt ökar kapaciteten och därmed även den elektriska räckvidden på bussarna.
I framtiden kommer det som kallas det ”omarbetade” sortimentet även att utökas till NMC2- och NMC3-batterier. Dessutom kommer Daimler Buses också att ersätta batterier av alla föregångare (NMC1 till NMC3) från 2026 och framåt beroende på kundens planerade användningstid.
Företaget kommer då att ersätta dem med de senaste NMC4-modellerna som möjliggör en kapacitetsökning och därmed också större utbud av befintliga e-bussar jämfört med när de var nya. Beroende på fordonskonfigurationen och den ursprungliga batterigenereringen är det möjligt att färre batterier kommer att behövas för att uppnå samma eller högre totalkapacitet med NMC4-batterierna.