Första helelektriska lastbilen i testdrift hos MAN Inbound Logistics. Foto MAN. Första helelektriska lastbilen i testdrift hos MAN Inbound Logistics. Foto MAN.

MAN: ”Egen logistik med ellastbilar i framtiden”

MAN Truck & Bus vill minska sin egen logistik genom att öka användningen av ellastbilar för transporter av sina egna varor och fordon. Anbudet för framtida användning av batterielfordon på de första nästan 40 sträckorna har nu lanserats. Kontrakten ska tilldelas omgående för att möjliggöra seriedrift 2026.

Totalt kör lastbilar upp till 165 miljoner kilometer per år i MAN:s inkommande transportnät. ”Vi vill ta ett betydande steg mot grön logistik. Anbudet för användning av batteridrivna lastbilar är en viktig milstolpe för MAN på vägen att omvandla våra egna leveranskedjor till nollutsläppsdrifter och hållbar kostnadseffektivitet. På så sätt vill vi också visa våra kunder i vår egen verksamhet vilka fördelar användningen av batterielektriska truckar inom transportsektorn redan erbjuder för miljön och för vår egen verksamhet”, kommenterar Michael Kobriger, MAN Truck & Bus Executive Board-ledamot med ansvar för produktion och logistik.

Tillsammans med DB Schenker genomför MAN redan nu en testkörning med en helelektrisk eTGX, som gör två tur- och returresor om dagen på sträckorna Bamberg – München – Bamberg och Bamberg – Nürnberg – Bamberg. januari lade Schenker till tio helelektriska MAN eTGX till sin flotta som sedan dess har distribuerats på olika rutter över hela landet.

Laddningsinfrastrukturen vid MAN-fabriken i München har utökats i enlighet därmed så att helt elektriska lastbilar inom anläggningslogistiken kan laddas snabbt och direkt nära lossningsplatsen. Samtidigt byggs totalt fyra laddstationer med en laddkapacitet på 400 kW vardera vid MAN servicecenter i Karlsfeld med tillräckligt med utrymme så att de också lätt kan nås med kompletta ekipage. Dachau, Nürnberg och Salzgitter har också utrustats med lämplig laddningsinfrastruktur.

Laddstationerna i Karlsfeld är en del av samarbetet med energibolaget E.ON som ett led i vilket runt 170 platser med cirka 400 laddplatser för allmän laddning av ellastbilar skapas över hela Europa.

E.ON och MAN investerar i de nya laddplatserna, som byggs utmed det befintliga MAN-servicenätet och där även kommersiella fordon från andra tillverkare kan ladda. Omkring 125 platser planeras bara i Tyskland.

Fordonen ingår i en första förserie på 200 fordon som MAN har producerat redan 2024 för kunder som snabbt vill elektromobilisera. Sammanlagt har ellastbilarna körts nästan en miljon kilometer hittills.

Med en genomsnittlig förbrukning på cirka 100 kilowattimmar per 100 kilometer i verklig användning i olika ruttprofiler med varierande nyttolaster visar sig fordonen vara mycket effektiva. Jämfört med en diesellastbil, som förbrukar cirka 27 liter per 100 kilometer, skulle de ha sparat cirka 820 ton CO2 vid användning tack vare sitt batterielektriska drivsystem och använda 100 procent grön el.

Om artikeln

Publicerad: 2025-04-16 14:00
Kategori: Nyheter
Taggar: CO2 DB Schenker Egen Logistik Elektrifiering Klimatomställning MAN MAN eTGX Vägtransport