Foto: Scania. Foto: Scania.

Scania ökar utbudet av batterielektriska bussar

Med ett nytt chassialternativ som kombinerar den nyligen lanserade elmotor, nya laddningslösningar och uppdaterad bakaxel, ger Scania bussoperatörer ett bra alternativ för elektrifiering av busstrafik även utanför stadskärnan.

Scania breddar sitt elbusserbjudande med lanseringen av en 6×2 *4:variant av den batterielektriska bussplattform som introducerades 2023. Den nya lågentrévarianten är utvecklad för att möta kraven i mer krävande trafikuppdrag och med ökad passagerarkapacitet jämfört med den befintliga 4×2 LE BEV passar den utmärkt för såväl stadstrafik som för förorter och regiontrafik.

Med den nya bakaxeln, den nyligen lanserade elmaskinen och ett nytt laddningsgränssnitt, är treaxelvarianten en konkurrenskraftig lösning med hög tillförlitlighet och effektivitet. Alla komponenter finns även tillgängliga för den befintliga tvåaxlade versionen.

De nya axelutväxlingarna har utformats för bästa möjliga energieffektivitet och lång livslängd. Två nya utväxlingar med snabbare utväxlingsförhållanden minskar interna förluster och förbättrar den totala verkningsgraden. Den nya styrda stödaxeln är konstruerad för att matcha den nya drivaxeln och bidrar till bättre viktfördelning och minskat däckslitage.

I takt med att elektrifieringen fortsätter att accelerera globalt kommer bussar som bygger på den här plattformen att vara konkurrenskraftiga världen över och öppna dörren för elektrifiering inom nya områden.

Om artikeln

Publicerad: 2025-04-16 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Batterielektrisk Buss Klimatomställning Persontransport Scania